နိဗၺာန္ဆိုင္ရာအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္

Share

နိဗၺာန္ဆိုင္ရာအဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္

သစၥာ၀ါဒီမ်ား .. ..

နိဗၺာန္ကို ဘယ္အရြယ္က စတင္ျမင္ဖူး ပါသလဲ ? ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေလး ေပၚလာတယ္ –

ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ သိပ္မွတ္မထားပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဆရာျမတ္ႀကီးကို ဖူးေတြ႕ရေတာ့ စၿပီးက်င့္လိုက္တာ (၃၅)ႏွစ္ ၀န္းက်င္ေလာက္ပဲ ေနမွာပါ။ ငါးႏွစ္ေလာက္ က်င့္တဲ့အခါမွာ ျမင္သြားတဲ့သေဘာ ပါပဲ။

ျမင္ရေတာ့ ေတာ္ေတာ္လည္း အံ့ၾသတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ႐ိုး႐ုိး၀န္ခံရမယ္ဆိုရင္ နိဗၺာန္ဆိုတာ – “ဘာမွမ႐ွိဘူး” လို႔ ထင္ခဲ့တာေပါ့ေနာ္ .. .. အခုက်ေေတာ့ ဘာမွမ႐ိွဘူးဆိုတာ ဘာကို ျပန္အဓိပၸါယ္ ဖြင့္တတ္ လာတာေပါ့။ ျပည့္စံုေအာင္ေျပာရရင္ေတာ့ နိဗၺာန္မွာ ဘာဒုကၡမွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာ႐ုပ္နာမ္မွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာကိေလသာ တဏွာမွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာေလာကဓံမွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာစိတၱသခၤါရမွ မ႐ွိဘူးဆိုတာေတြ သိလာတာေပါ့၊ ဘာကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္တတ္လာတာေပါ့။

ကၽြန္ေတာ္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ေပါ့ေလ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ဘာ ကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုတာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ပဲနဲ႔ တူတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ လက္လွမ္းမီသေလာက္ေပါ့ေလ ဒါ ကၽြန္ေတာ္ ႐ုိး႐ုိးသားသားနဲ႔ ရဲရဲရင့္ရင့္ ေျပာပါတယ္။ ႏုိင္ငံျခားသားေတြက နိဗၺာန္မွာ ဘာမွမ႐ွိရင္ ဘာမွမ႐ွိတဲ့ ဟာကို မင္းတို႔က ရည္႐ြယ္ခ်က္လုပ္ၿပီး အပင္ပန္းခံ က်င့္ရသလား? ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ အႀကိမ္ႀကိမ္ေပၚေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ လက္ထက္မွာ ဘာဆိုတာကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္လာတယ္။ နိဗၺာန္မွာ ဘာမွမ႐ွိဘူးဆိုတာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ ဥပမာ — ဘာလြတ္ေျမာက္မႈမွ မ႐ွိဘူးဆိုတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဘာခ်မ္းသာမႈမွ မ႐ွိဘူးဆိုတာ မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာလာတယ္။ ဘာဒုကၡမွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာ႐ုပ္နာမ္မွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာေလာကဓံမွ မ႐ွိဘူး၊ ဘာ စိတ္ညစ္စရာမွ မ႐ွိဘူး ဆိုတာေတြကေတာ့ အမွန္အကန္ပါပဲ။

ဒီေတာ့ ဒါ ကၽြန္ေတာ္ေပၚထြန္းလာတယ္ေပါ့ (သို႔မဟုတ္) ကၽြန္ေတာ့္ ဆရာက ကၽြန္ေတာ့ကို ေမြးထုတ္လိုက္ တဲ့အခါမွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ လူ႕ေလာကႀကီး တစ္ခုလံုးအတြက္ အျမတ္အစြန္း ရလိုက္တာကေတာ့ နိဗၺာန္မွာ ဘာမွမ႐ွိဘူး ဆိုတာထက္ ဘာဒုကၡ၊ ဘာ႐ုပ္နာမ္၊ ဘာေလာကဓံမွ မ႐ွိဘူးဆိုတာ ပိုမွန္တဲ့ အေၾကာင္းေလး ေပၚလာတယ္။ သိပၸံနည္းက်ေျပာရရင္ေတာ့ ဘာ ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္တတ္လာတယ္။

ကၽြန္ေတာ္က အဓိပၸါယ္ဖြင့္တာကို သိပၸံေလ့လာရင္းနဲ႔ေတာ့ ပိုမိုအေလးအနက္ ထားတယ္။ ဥပမာ – ဟိုင္ဇင္ဘတ္က ေျပာတယ္ေလ .. .. ဒီ “မေသခ်ာမႈနိယာမက ကန္႔သတ္ထားတဲ့ ဥပေဒရဲ႕ အတြင္းမွာ မဟုတ္ပဲနဲ႔ သူ႔ ဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ၿပီးေတာ့ ေျပာခ်င္ရင္ အဲဒီ့ ေျပာတဲ့ စကားေတြဟာ အဓိပၸါယ္မဖြင့္ဆိုပဲနဲ႔ သံုးႏႈံးတဲ့ စကားေတြနဲ႔ အတူတူပါပဲ” လို႔ ေျပာဖူးတယ္။ ဟိုင္ဇင္ဘတ္ကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္က အရမ္းေလးစား တာကိုး သူ႔ကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ အထူး စိတ္၀င္စားတယ္ေလ၊ မေသခ်ာျခင္း နိယာမဆိုတာ သူက ေဖၚလိုက္ တာကိုး .. ..

ဒီေတာ့ စိတ္ကိုစိတ္နဲ႔ မွတ္လို႔ မရဘူးဆိုတာကို သူက သက္ေသျပလိုက္တဲ့ သေဘာေပါ့ေနာ္ .. .. ဒီ ႐ုပ္ကို ႐ုပ္နဲ႔ တိုင္းတဲ့အခါ အမွန္အကန္ အတိအက် မရႏုိင္ဘူးဆိုတာ သူကေျပာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္သူ႕ကို စိတ္လည္း ၀င္စားတယ္၊ ေလးလည္း ေလးစားတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ ကြမ္တမ္မက္ကင္းနစ္ပညာမွာ အဲဒီ့ မေသခ်ာမႈနိယာမဆို ကၽြန္ေတာ္ အဂၤလိပ္လိုကို ေက်ေက်လည္လည္ ေျပာႏုိင္တဲ့ အဆင့္ထိ ေရာက္သြား တယ္။ ဒါကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ၀ါသနာပါလြန္းလို႔ပါ၊ စပ္မိလို႔ ေျပာတာပါ။

ဒီေတာ့ နိဗၺာန္ဆိုတာက ကၽြန္ေတာ္တို႔ လက္ထက္မွာ ပီျပင္လာတယ္ေပါ့။ တစ္ခ်ဳိ႕ကလည္း ေတြက ႏွိမ္ၾကတယ္ေပါ့ ဗုဒၶဘာသာက နိဗၺာန္နဲ႔ တျခားစီပဲ ဘာဆိုင္လဲ နိဗၺာန္အေၾကာင္း မေျပာပါနဲ႔ဦး၊ ဒါနပဲ လွဴပါဦး လိုလို ဘာလိုလိုနဲ႔ ေတြက ေတာ္ေတာ္ေတာ့ ထက္ျမက္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြပဲ ေနရာလည္း ႏွံ႔စပ္တယ္၊ ဗဟုသုတလည္း ႐ွိတယ္၊ ေတာ္ေတာ္လည္း ဖ်က္ဆီးတတ္တယ္၊ ညစ္ပတ္ယုတ္မာတဲ့ ေနရာမွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ထိေရာက္ နက္နဲပံုရတယ္။

ကြန္ျမဴနစ္က ဖ်က္ဆီးလိုက္တာ ဗုဒၶဘာသာကို ရစရာမ႐ွိ ေအာင္ျဖစ္ေနတာ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ တတ္ႏုိင္ သမွ် ထိမ္းပါတယ္၊ ကၽြန္ေတာ့္ကိုေတာ့ တိုက္လို႔မရဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က အက်င့္နဲ႔လာတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က ခိုင္တယ္၊ ရဲရင့္တယ္၊ မာတယ္၊ လက္ေတြ႕ျပႏုိင္တယ္၊ ေျပာႏုိင္တယ္၊ ေဆြးေႏြးႏုိင္တယ္၊ ရဲရင့္တယ္၊ ကၽြန္ေတာ္က ေပၚတင္ခ်ဲလင့္လုပ္ၿပီးတဲ့ေနာက္ စင္ျမင့္ေပၚတက္ရဲတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ကိုး .. .. ကၽြန္ေတာ္ ျမင္တာကို ျမင္တဲ့အတိုင္း ေျပာႏုိင္တယ္၊ ပြင့္လင္းႏုိင္တယ္၊ ေနာက္ ဒီ့ထက္ပြင့္လင္းေတာ့မွာပါ။ ဒီ စာေပ လြတ္လပ္မႈေတြနဲ႔ အတူတူ “ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ တကယ့္ထူးျခား၊ ျမတ္ႏုိးၿပီး၊ တန္ဖိုးထားစရာ နိဗၺာန္ရဲ႕ အေတြ႕ အႀကဳံနဲ႔ အင္မတန္ အံ့ၾသဖြယ္ရာေကာင္းတဲ့ ဓာတ္သဘာ၀ကို ျမန္မာဗုဒၶဘာသာေတြဟာ ေတြ႕ဖူး၊ ျမင္ဖူး၊ နားလည္ဖူး၊ သေဘာေပါက္ဖူးၿပီ” လို႔ တင္ျပႏုိင္တာကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ဂုဏ္ပါပဲ၊ ျမန္မာရဲ႕ ဂုဏ္ပါပဲ၊ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ဂုဏ္ပါပဲ။

ကၽြန္ေတာ္က အခ်ိန္ဇယားေတြပါေတြနဲ႔ က်င့္တယ္ဆိုေတာ့ ေယဘုယ်အားျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ မၾကာခဏေျပာ တယ္၊ မနက္တစ္ႀကိမ္ ညတစ္ႀကိမ္ က်င့္ပါတယ္။ မနက္တစ္ႀကိမ္ က်င့္တာကေတာ့ အဲဒီ မနက္အတြက္ ႏွလံုးသြင္းမွန္ေအာင္လို႔ ဦးေဆာင္လိုက္တာေပါ့ေနာ္.. .. ညတစ္ႀကိမ္ က်င့္တာကေတာ့ တေနကုန္ ဘယ္ေလာက္ သတိထားထား ႏွလံုးသြင္း မွားတတ္တဲ့အတြက္ ျပန္လည္ေဆးေၾကာတဲ့ သေဘာပါပဲ။

ဒီေတာ့ မနက္တစ္ႀကိမ္ ညတစ္ႀကိမ္ကေတာ့ ပံုမွန္က်င့္တာေပါ့၊ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ အျပင္းအထန္ေပါ့ေလ စာေမးပြဲနီးလို႔ စာက်က္သလို အျပင္းအထန္ က်င့္တဲ့ အခါေတြကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ တစ္ခါတည္းကို ဘ၀ေပးက်င့္ လိုက္တာပါပဲ။ အဲဒီေန႔မွာေတာ့ စားစရာ႐ွိစား တရားေဆြးေႏြး၊ တရားစကားေျပာ၊ က်င့္စရာ႐ွိ က်င့္တာပါပဲ .. အျပတ္ တေနကုန္ (the whole day) ေပါ့ေနာ္ – အဲဒါမ်ိဳး က်င့္ပါတယ္။

ဒီေတာ့ အခ်ိန္ဇယားႀကီး အတိအက်ႀကီး ဘာႀကီးညာႀကီး အဲဒီေလာက္ႀကီးေတာ့လည္း မဟုတ္ပါဘူး၊ ဒီလိုပဲ သက္ေတာင့္ သက္သာေလးနဲ႔ (သို႔မဟုတ္လည္း) ျပင္းျပင္းထန္ထန္ေလး က်င့္တဲ့အခါ က်င့္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က သိပ္ၿပီး က်ပ္က်ပ္တည္းတည္းႀကီး မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က မေသမခ်င္း က်င့္မယ္ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိေတာ့  ကၽြန္ေတာ္တို႔က တစ္ခါတည္းက်င့္ရင္းနဲ႔ တစ္ခုခုျဖစ္ေအာင္ ဆိုတာထက္ကို ကၽြန္ေတာ္တို႔က မေသမခ်င္း က်င့္မယ္ဆိုတဲ့ သေဘာနဲ႔ ခံယူၿပီး က်င့္တာ။ က်င့္တာေတာ့ က်င့္ရပါတယ္ ေတာ္ေတာ့္ကို က်င့္ရပါတယ္ .. .. ကၽြန္ေတာ္ဆိုရင္ ၊ စိတၱာႏုပႆနာ၊ .. .. ကၽြမ္းက်င္ႏိုင္နင္း လိုက္တာေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔ေတာ့ – အႀကိမ္ေပါင္း သိန္းသန္းကုေဋ က်င့္ခဲ့တာကိုး၊ ဒါေတာ့လည္း “Practice makes perfect” ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔က ဆရာေကာင္း ဆရာျမတ္ လက္ေအာက္မွာ က်င့္ႀကံရတာဆိုေတာ့ သိတာေပါ့။ တတ္တာလည္း တတ္တာေပါ့၊ ဒါေပမယ့္လည္း ေျပာႏုိင္တာေတြ ေျပာေပးပါတယ္။ ေစတနာ႐ိုးနဲ႔ ေျပာပါတယ္ – ကၽြန္ေတာ့္ကို ေစတနာ မ႐ိုးဘဲနဲ႔ ခ်ည္းကပ္ရင္လည္း ကၽြန္ေတာ္က ေစတနာ႐ိုးနဲ႔ပဲ ျပန္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္က သိတာေလးေတြကို လူ႕ေလာကကို တန္ဆာဆင္ၿပီးတဲ့ေနာက္ သစၥာေမႊးရနံ႔ေလး ပ်ံ႕သင္းေစရရင္ ကၽြန္ေတာ္ ေက်နပ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ သစၥာ၀င္စားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာပဲ သစၥာ၀ါဒီေတြကို သာဓုေခၚေနပါတယ္။ သစၥာ၀ါဒီေတြလည္း ဒီထက္ဒီ တရားေတြ တိုးတက္ၾကေတာ့မွာ – ဒီထက္ဒီလည္း နာၾကားရေတာ့မွာ၊ ဒီထက္ဒီလည္း အသိအျမင္ေတြ တိုးတက္ေတာ့မွာ၊ ဒီထက္ဒီလည္း သစၥာတရား ပြင့္လင္းေတာ့မွာပါ၊ အင္မတန္မွ ထူးျမတ္လွတဲ့ အံၾသဖြယ္ရာေကာင္းတဲ့ နိဗၺာနဓာတ္ ျမတ္ေသာ တရားႀကီးကို ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ တစ္ေယာက္က ပီပီသသနဲ႔ ေျပာႏိုင္ဆိုႏိုင္၊ တင္ျပႏိုင္၊ ေဆြးေႏြးႏိုင္၊ ရဲရဲရင့္ရင့္နဲ႔ ရွင္းျပႏိုင္တဲ့ အေျခအေနရွိေနတယ္ဆိုေတာ့ သစၥာ၀ါဒီမ်ားလည္း အားရ ၀မ္းသာစြာ ဂုဏ္ယူလိုက္ပါေတာ့လို႔ ေျပာလိုပါတယ္။

ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ .. ..

ဗုဒၶစာေပဆုရ

ေဒါက္တာခ်စ္ငယ္(ဒႆန)

ျမန္မာႏိုင္ငံ

 

This entry was posted in Buddhism and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *