အရိယာ ရဟႏာၱ နိဗၺာန္ ဝိပႆနာက်င့္စဥ္ ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား(5)

Share

အရိယာ ရဟႏာၱ နိဗၺာန္ ဝိပႆနာက်င့္စဥ္ ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား(5)

ကိုနန္းေအာင္ ႏွင့္ ဦးခ်စ္ငယ္ တို႔၏ ေဆြးေႏြးခန္း ( ၄ )

ဉာဏ္အေၾကာင္း

ငယ္    ကိုနန္းေအာင္ ဉာဏ္ဆိုတဲ့အေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းနားလည္ေအာင္ အေသးစိတ္ ရွင္းျပစမ္းဗ်ာ။

နန္း     ဉာဏ္ဆိုတာ စိတ္ကျဖစ္လာရတဲ့ အရာပါဘဲဗ်ာ၊ ဒါေပမယ့္ ထူးဆန္းတာေတာ့ ရွိတယ္၊ အဲဒါဘာလဲ ဆိုေတာ့ ဉာဏ္ကို စိတ္ကေန တည္ေဆာက္ရတယ္၊ ဉာဏ္ျဖစ္လာလွ်င္ေတာ့ စိတ္ကို ပယ္စြန္႔ရတယ္၊ နီးစပ္တဲ့ ဥပမာတစ္ခုေျပာရလွ်င္ ကေလးကေန လူႀကီးျဖစ္လာတယ္၊ လူႀကီးျဖစ္လာေတာ့ ကေလးစိတ္ ပယ္ပစ္ရတယ္၊ ဒီသေဘာမ်ိဳး ဥပမာအတိုင္း ပါဘဲ။

ငယ္    ဉာဏ္တည္ေဆာက္ျဖစ္ေပၚလာပံုေတာ့ အနည္းငယ္ ရိပ္မိပါၿပီ၊ ဉာဏ္ရဲ႕ ဂုဏ္ရည္ေတြကိုလည္း ေျပာျပ ဦးေလဗ်ာ။

နန္း     ဉာဏ္မွာေတာ့ စိတ္ထက္ပိုၿပီး ဓမၼဓိ႒ာန္က်တဲ့ ဂုဏ္ရည္ေတြ ရွိတာေပ့ါဗ်ာ၊ ဉာဏ္ အႀကီးအေသးေတာ့ ရွိတယ္ေနာ္။ ဉာဏ္ဆိုတာေတာ့ ဉာဏ္ဘဲ၊ ဒါေပမယ့္ အႀကီးအေသးေတာ့ရွိတယ္၊ ေက်ာင္းသား ဆိုတာေတာ့ ေက်ာင္းသားဘဲေပါ့ဗ်ာ၊ ဒါေပမယ့္ အတန္းခ်င္း ကြဲျပားျခားနားတာေတြေတာ့ ရွိသလုိေပ့ါ။

ငယ္    ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့ဉာဏ္ကို ကၽြန္ေတာ္ႏွစ္ၿခိဳက္တယ္ဗ်ာ၊ သေဘာက်တယ္၊ ခင္ဗ်ားသာ ခင္ဗ်ားေျပာတဲ့ ဉာဏ္မ်ိဳးရွိတာ အမွန္ဆိုလွ်င္ ခင္ဗ်ားကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္ သေဘာက်တယ္၊ ေလးစားတယ္ေပ့ါဗ်ာ။

နန္း     ကၽြန္ေတာ့္မွာ ဉာဏ္ရွိပါတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ ေျပာျပၿပီးၿပီဘဲဗ်ာ၊ ဒါေပမဲ့ ဒီလိုေတာ့ ရွိတာေပါ့၊ အေသး အႀကီး သေဘာေပါ့ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ့္ဉာဏ္က ေသးခ်င္ေသးမွာေပ့ါ၊ ေနာက္ ဉာဏ္ကို အသံုးမျပဳဘဲ ေဘးခ်ထားလွ်င္လည္း ဉာဏ္မရွိသကဲ့သို႔ ျဖစ္တတ္ေသးတယ္ဗ်၊ အဲဒါကလည္း စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းတယ္။

ငယ္    ေျပာျပဦးေလဗ်ာ။

နန္း     ဉာဏ္ရွိၿပီး ဉာဏ္ကို တန္ဖိုးမထားမိဘဲ ေဘးဖယ္ထားတဲ့အခ်ိန္မွာ ဉာဏ္မရွိသကဲ့သို႔ စိတ္နဲ႔ အလုပ္လုပ္သြားလွ်င္လည္း စိ္တ္သမားဘဲ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။ ဉာဏ္သမားအျဖစ္မွ ခဏျဖစ္ေစ ရပ္စဲ သြားတယ္။ ဥပမာ ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ၊ ေငြေတြရွိေပမယ့္ အသံုးမျပဳမိဘဲ တရားေသ သိမ္းထားလုိက္ေတာ့ အက်ိဳးရွိတဲ့ အခြင့္အေရးေတြမွာ ေငြမသံုးျဖစ္ႏုိင္ဘဲ လက္လြတ္ခံလုိက္ရတဲ့ သေဘာမ်ိဳးေပါ့။

ငယ္    ဉာဏ္အေၾကာင္းကို ကၽြန္ေတာ္ အေသးစိပ္ နားလည္ခ်င္တယ္ဗ်ာ။

နန္း     ဉာဏ္အေၾကာင္းကို အေသးစိပ္ နားလည္ၿပီဆိုလွ်င္ေတာ့ လူ႔အသိပညာရဲ႕ အထြဋ္အထိပ္ပိုင္းကို ခ်င္းနင္း ၀င္ေရာက္သြားၿပီလို႔ ေႂကြးေက်ာ္ႏိုင္တာေပ့ါဗ်ာ။

ငယ္    ခင္ဗ်ားေရာ ေႂကြးေၾကာ္ၿပီးၿပီလား။

နန္း     ဒီအေျဖ ေျဖဖို႔က ေစာဦးမယ္ထင္တယ္ ကိုခ်စ္ငယ္။

ငယ္    ဟာ — ခင္ဗ်ားကလည္း အခ်င္းခ်င္းဘဲ ေစာတယ္၊ ေနာက္က်တယ္ ရွိေနရဦးမွာလား။

နန္း     ပရိသတ္က ရွိေသးတယ္ေလဗ်ာ။

ငယ္    ဟာ — ပရိသတ္က NO PROBLEM ( ႏိုးပေရာ္ဗလင္ ) ဘဲဗ်ာ၊ ျပႆနာ မရွိပါဘဲ၊ ပရိသတ္ကေတာ့ ခင္ဗ်ားနဲ႔ကၽြန္ေတာ္ ေဆြးေႏြးၾကတာကို စိတ္၀င္စားခ်င္လည္း စိတ္၀င္စားမယ္၊ မ၀င္စားခ်င္လည္း မ၀င္ စားဘူး၊ စိတ္၀င္စားလွ်င္လည္း ဆက္ဖတ္ၾကမွာေပါ့။

နန္း     ေကာင္းၿပီေလဗ်ာ၊ ဒီလိုဆိုလည္း ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဆြးေႏြးၾကတာေပ့ါ၊ ကၽြန္ေတာ့္အဆင့္ကေတာ့ အေတာ္အသင့္ အတုိင္းအတာ အထိေတာ့ ေႂကြးေက်ာ္ႏိုင္ၿပီ။

ငယ္    အဲဒါကို နားမလည္ႏိုင္တာဘဲဗ်ာ။

နန္း     ေကာင္းပါၿပီဗ်ာ၊ ခင္ဗ်ားနားလည္ဘို႔ ကၽြန္ေတာ္တာ၀န္ယူရမွာေပ့ါဗ်ာ၊ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ အေျခအေနက အမွန္တရားႀကီးဘဲဟာ။ ဒီေတာ့ ဟုတ္ရာမွန္ရာ ဖြင့္ဆိုတတ္ရမယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္ပါတယ္။

ငယ္    စိတ္ရွည္လက္ရွည္ေတာ့ ေျပာဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ့္ကို အထင္ႀကီးၿပီး မေျပာနဲ႔။

နန္း     အစကတည္းက ႐ိုး႐ိုးလူတစ္ေယာက္ နားလည္ႏိုင္ေအာင္ ေျပာလာခဲ့ၾကတာဘဲ မဟုတ္လားဗ်ာ၊ အေျခခံက်က် ေလးေတြ တင္ျပရမွာေပ့ါ။

ငယ္    အဲဒါ ကၽြန္ေတာ္လိုခ်င္တဲ့ ပံုစံဘဲဗ်ာ။

နန္း     ကၽြန္ေတာ္ လက္လွမ္းမီသမွ်ေတာ့ ထြန္းေပၚလာကတည္းက ခႏၶာဉာဏ္ေရာက္တို႔၊ ျဖစ္ပ်က္ကို ျမင္ေအာင္တို႔ ျဖစ္ပ်က္ ဆံုးရမယ္တို႔ဆိုတဲ့ စကားေတြ ေပၚေပါက္လာခဲ့တာဘဲဗ်။

ငယ္    အဲဒီစကား သံုးခြန္းကို ထပ္ၿပီးရွင္းျပဦးဗ်ာ။

နန္း     ခႏၶာဉာဏ္ေရာက္ဆိုတာ ခႏၶာအေပၚ ခႏၶာနဲ႔ဘဲ မေနနဲ႔ဆိုတဲ့ သေဘာပဲဗ်။ ဆရာေတာ္ႀကီးက ခႏၶာကိုယ္ကို အလိုမရွိတဲ့ သေဘာဘဲဗ်၊ ေဟာေတာ္မူတာ – ခႏၶာကိုယ္ကို မပြားနဲ႔ ဆိုတဲ့သေဘာေပါ့၊ ခႏၶာက အပယ္တရား၊ မပိုင္တရားဘဲ၊ အပြားတရား မဟုတ္ဘူးေပ့ါ၊ အပြားတရားက ဉာဏ္ဘဲမဟုတ္လား၊ ဒီလိုဘဲ ဆရာေတာ္ႀကီး ဆိုလိုေတာ္မူခဲ့တယ္။

ငယ္    ျဖစ္ပ်က္ကို ျမင္ဘို႔ဆိုတာလည္း လုပ္ဦးေလဗ်ာ။

နန္း     ျဖစ္ပ်က္ကို မွတ္ဘို႔ မဟုတ္ဘူးဗ်၊ ဉာဏ္နဲ႔ျမင္ဘို႔။

ငယ္    ဒီကိစၥကေတာ့ မလြယ္ဘူးနဲ႔တူတယ္။

နန္း     ဆရာေကာင္းနဲ႔ ေတြ႕လွ်င္ လြယ္ပါတယ္ဗ်ာ။

ငယ္    ခင္ဗ်ားကေတာ့ ေျပာအားရွိတာေပါ့ေလ။

နန္း     ကၽြန္ေတာ္သာ ေျပာအားမရွိလွ်င္ ခင္ဗ်ားရဲ႕ စာဖတ္ပရိသတ္ေတြ အခြင့္အေရးေတြ လက္လြတ္ကုန္မွာေပါ့။

ငယ္    အင္း — ဒါလည္းဟုတ္တာဘဲ၊ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္က ခင္ဗ်ားေျပာသမွ် ေရးမွာမဟုတ္ဘူး၊ ကၽြန္ေတာ္ ဘ၀င္က်မွ ေရးမွာ၊ ကၽြန္ေတာ့္မွာလည္း တာ၀န္ရွိတာပဲ။

နန္း     ဒီလိုဆို ပြဲၿပီးၿပီေပ့ါဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ့္မွာလည္း ခင္ဗ်ားဘ၀င္က်႐ံုေလာက္ကေတာ့ ပ်င္းေတာင္ပ်င္းေသးတယ္၊ စာဖတ္ပရိသတ္ႀကီး ဘ၀င္က်ေအာင္ ခင္ဗ်ားေရးဘုိ႔ကိုသာ ကၽြန္ေတာ္စိုးရိမ္တာ။

ငယ္    ဒါေတာ့ မစိုးရိမ္ပါနဲ႔ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္လည္း စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ဘဲဟာ။

နန္း     ေကာင္းၿပီ၊ ခင္ဗ်ားပရိသတ္ လက္ခံႏိုင္ေအာင္သာ ေဖာ္ျပေပေတာ့၊ ကၽြန္ေတာ့္ဘက္ကေတာ့ ေျပာခ် လိုက္ေတာ့မယ္၊ နားဆင္ေပေတာ့။

ငယ္    အစကတည္းက နားဆင္လာတာ၊ အခုဆိုပိုၿပီး ဆင္ပီေပ့ါဗ်ာ၊ ေျပာမွာသာ ေျပာေပေတာ့။

နန္း     ဒီလိုရွိတယ္ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္သစၥာတရား လိုက္စားေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ဆရာျမတ္ႀကီးကို ကၽြန္ေတာ္ တိုက္တုိက္ဆိုင္ဆိုင္ ဖူးေျမာ္ တပည့္ခံခြင့္ရလိုက္တယ္၊ ဆရာျမတ္ႀကီးက “ တရားလုိခ်င္လွ်င္ လက္ေတြ႕က်င့္ရမယ္၊ တရားလိုခ်င္လွ်င္ တရားရလိုျခင္းမွ အပ က်န္အရာမ်ားကို အခ်ိန္ေပး၀င္စားျခင္း မျပဳပါ ဆိုတဲ့ အာမခံခ်က္ ေပးရမယ္ ” လို႔ အမိန္္႔ရွိတယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ျပတ္ျပတ္သားသား တစ္သေ၀မတိမ္း က်င့္ၾကံအားထုတ္ခဲ့တယ္၊ အဲ့ဒီလို အားထုတ္ဘူးသူရဲ႕ ဖြင့္ဟ၀န္ခံခ်က္မ်ိဳးမို႔ လူသာမန္လို သေဘာထားၿပီး အလြယ္တကူ တန္ဖိုးျဖတ္ မွားမသြားေစခ်င္ဘူး။

ငယ္    စိတ္ခ်ပါဗ်ာ တန္ဖိုးရွိတဲ့အရာကို ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္ေတာ့မွ တန္ဖိုးမဲ့ မလုပ္ပါဘူး။

နန္း     ေကာင္းၿပီ၊ ဆက္နားေထာင္၊ ကၽြန္ေတာ္ အဲဒီလို က်င့္ၾကံအားထုတ္လာတဲ့အခါမွာ ဆရာျမတ္ႀကီးရဲ႕ ဂ႐ုဏာေတာ္ကို ခံယူရရွိၿပီး ဆရာ့ပညာေတာ္ေတြကို ကၽြန္ေတာ့္ကို ေပးသြားတယ္၊ ကၽြန္ေတာ္ဟာ ဆရာျမတ္ႀကီးရဲ႕ အေမြစား အေမြခံ သားတပည့္တစ္ဦးဘဲ။

ငယ္    ခင္ဗ်ား ဆရာျမတ္ႀကီးနဲ႔ ခင္ဗ်ားရဲ႕ နာခံက်င့္ၾကံမႈေတြကို ကၽြန္ေတာ္ ေတာ္ေတာ္တန္တန္ သိၿပီးသားပါဗ်ာ ရဲရဲသာ ေျပာပါ။

နန္း     က်င့္စဥ္ဆိုတာ ကိုယ့္ဖာသာက်င့္လို႔ မေကာင္းဘူးဗ်၊ ဆရာသမား အနားမွာ ရွိမွေကာင္းတာ။

ငယ္    ခင္ဗ်ားဆိုလိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က။

နန္း     ကၽြန္ေတာ္ဆိုလိုတဲ့ အဓိပၸါယ္က ဆရာသမားက အနားကေန ေမတၱာပို႔ အားေပး အားေျမွာက္ အလုပ္လုပ္ ေပးေနရတာ။

ငယ္    ဆရာ့အကူအညီ လိုအပ္တယ္ေပ့ါ။

နန္း     ၀ိပႆနာဆိုၿပီး က်င့္တာဆရာမပါလွ်င္ အရာမေရာက္ဘူးဗ်၊ သမထဘဲ ျဖစ္သြားႏိုင္တယ္။

ဗုဒၶစာေပဆုရ

ေဒါက္တာခ်စ္ငယ္(ဒႆန)

စာမူခြင့္ျပဳခ်က္အမွတ္ = ၂၅၉/၂၀၀၁(၄)

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္)

Admin: www.chitnge.com

This entry was posted in Buddhism and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to အရိယာ ရဟႏာၱ နိဗၺာန္ ဝိပႆနာက်င့္စဥ္ ေဆြးေႏြးခန္းမ်ား(5)

  1. ပန္းသဇင္ says:

    တရားလုိခ်င္လွ်င္ လက္ေတြ႕က်င့္ရမယ္၊ တရားလိုခ်င္လွ်င္ တရားရလိုျခင္းမွ အပ က်န္အရာမ်ားကို အခ်ိန္ေပး၀င္စားျခင္း မျပဳပါ ဆိုတဲ့ အာမခံခ်က္ ေပးရမယ္ ” လို႔ ဆရာၾကီးတို႕ ေဆြးေႏြး ေသာ တရားစကား အလြန္ပင္မွန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံပါသည္။
    ဒါေပမဲ႕ သမီးတို႕လို အလုပ္တဘက္ ႏွင္႕ တရားအားထုတ္လွ်င္ တရားရရွိမႈ ေႏွးေကြး ႏိုင္ပါသလား ဆရာၾကီးရွင္႕။
    အလြန္ပင္ တန္းဘိုးရွိေသာ စိတ္၀င္စားျပီး ဖတ္လို႕ေကာင္းေသာ (ဖတ္ပီးရင္းဖတ္ခ်င္ေနမိေသာ ) ပိုစ္ေကာင္းတစ္ပုဒ္ ျဖစ္ပါသည္။
    ဆက္ပီးလဲ ေစာင္႕ပီး ဖတ္ေနပါမည္။

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *