ေဟာ့ကင္း၏အယူအဆမ်ား

Share

၏အယူအဆမ်ား

အေျခခံအမႈန္ေလးေတြဆိုတာထင္မိထင္ရာပါ

Sir Stephen Hawking makes a rare public appearanceအားလံုးသိၾကပါတယ္ အိုင္းစတိုင္းရဲ႕ ႏိႈင္းရသီအိုရီႀကီးနဲ႔ ကြမ္တမ္မကၠင္းနစ္ပညာတို႔ဟာ ႐ႈပေဗဒ သမိုင္းမွာ အေရးပါ အရာေရာက္တဲ့ အခန္းက႑က ရပ္တည္တယ္ဆိုတာ အားလံုးသိၿပီးသားပါ။ ႏိႈင္းရသီအိုရီ ဆိုတာကေတာ့ အေၾကာင္းအက်ိဳးဘက္ကို လွည့္တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာေပါ့။

ဆိုတာကေတာ့ မေသခ်ာျခင္း၊ ပရမ္းပတာ ျဖစ္ျခင္းဘက္ကို လွည့္တယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာေပါ့။ ပရမ္းပတာ ျဖစ္တယ္ ဆိုေပမယ့္ လံုးဝ ပရမ္းပတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ မူအတြင္းက ပရမ္းပတာပါ။ ဒီစကားေလးက နည္းနည္းေတာ့ဆန္းတယ္။ အဓိကကေတာ့ အၾကမ္းစားႀကီးေတြဟာ မူထဲမွာေနၿပီး၊ အေသးစားေလးေတြကေတာ့ မူထဲမွာ မေနဘဲ ထင္မိထင္ရာ လႈပ္ရွားၾကတဲ့သေဘာပါပဲ။

ဒါေၾကာင့္ အမႈန္ေလးေတြရဲ႕ ထင္မိထင္ရာ သေဘာေၾကာင့္ အနာဂတ္ႀကီးဟာ တိတိက်က် ေျပာလို႔မရဘူးလို႔ သိပၸံက ဝန္ခံရတာျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံဝန္ခံခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္ –

၁) အနာဂတ္အေၾကာင္းကို ႀကိဳေျပာ ေဟာကိန္းထုတ္ရင္ တိတိက်က် ေသေသခ်ာခ်ာ အေသးစိပ္ေတာ့ မရဘူးဆိုတာရယ္

၂) စၾကဝဠာႀကီး ဘယ္လိုျဖစ္လာတယ္ ဆိုတာ အထိုက္အေလ်ာက္ ရွင္းႏိုင္ေပမယ့္၊ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ေနရတယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ ရွင္းဖို႔ခက္တယ္ ဆိုတာရယ္ – ဒါသိပၸံရဲ႕ ဝန္ခံခ်က္ေတြပါ။

အခုအခါမွာ အမႈန္ေလးေတြဟာ ပရမ္းပတာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာရမွာပဲ။ သိပ္အေသးစိပ္ ေလ့လာတိုင္း သူတို႔က အေလ့လာမခံဘူး ေရွာင္ေျပးေနၾကေတာ့ ခက္တာေပါ့။ ဒီအခါမွာ သိပၸံကလည္း လိုအပ္တာထက္ ပိုၿပီးႀကိဳ မေျပာႏိုင္ဘူး၊ ေဟာကိန္း မထုတ္ႏိုင္ဘူး၊ ဆိုတဲ့သေဘာေတြ ျဖစ္ကုန္တယ္။ သိပၸံႀကိဳမေျပာႏိုင္တာ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။

သိပၸံႀကိဳေျပာႏိုင္တာကေတာ့ ေယဘုယ်သေဘာေလာက္ပါပဲ။ ဒီေတာ့ သိပၸံမွာ ႀကိဳေျပာလို႔ရတာ ရွိတယ္၊ ႀကိဳေျပာလို႔ မရတာရွိတယ္လို႔ပဲ ဝန္ခံရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ (Prediction) ေပါ့ေနာ္၊ (Predictability) ဆိုတာက အထိုက္အေလ်ာက္ ရာခိုင္ႏႈန္းေတာ့ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုပဲ (Retrodictability) ဆိုတာလည္း အတိတ္ကို ျပန္ေျပာင္း ေဟာကိန္းထုတ္တာကလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ေတာ့ ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အဆံုးအစမျမင္ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ခဲ့တဲ့ ပရမ္းပတာ ေလာကအတြက္ေတာ့ သိပၸံဟာ အေသးစိပ္ တိတိက်က်ေတာ့ လက္လွမ္းမမီေၾကာင္း သတင္းေကာင္း ေပးထားတာကို သိရပါတယ္။

ဗုဒၶစာေပဆုရ

ေဒါက္တာခ်စ္ငယ္(ဒႆန)

This entry was posted in Articles and tagged , , , , . Bookmark the permalink.