သိပၸံပညာထဲကဘ၀တစ္ခု – 08

Share

သိပၸံပညာထဲကဘ၀တစ္ခု – 08

ဆက္လက္ေဖာ္ျပရမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ –

အိုင္းစတိုင္းဟာ ကြမ္တမ္မကၠင္းနစ္ရဲ႕ တိုးတက္လာပံုကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလး စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ကြမ္တမ္မကၠင္းနစ္ဟာ လက္ေတြ႕ သုေတသန စမ္းသပ္ခန္းမွ ထြက္ေပၚလာတဲ့ အေျဖျဖစ္လို႔ သူ အရမ္း ေလးစားေပမယ့္လည္း မေသခ်ာျခင္းနိယာမရဲ႕ သေဘာအရ – အရာရာဟာ မေသခ်ာဘူးလို႔ ေျပာဆိုရတဲ့ အဆိုျပဳခ်က္ဟာ သိပၸံနယ္ပယ္မွာ ၀င္ေရာက္ ထိုးေဖာက္လာတာကို သူဟာ စိတ္မေကာင္းစြာနဲ႔ လက္ခံရတယ္။

ဒါေပမယ့္လည္း ျဖစ္ရပ္ေတြကေတာ့ မေသခ်ာျခင္းနိယာမရဲ႕ ႀကိဳတင္ေျပာ ေဟာကိန္းထုတ္တဲ့ အတိုင္း ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အိုင္းစတိုင္းမွာ ေအာင့္သည္း ေအာင့္သက္ ျဖစ္ေနခဲ့ရတဲ့ သေဘာပါပဲ။ ဒီျပႆနာကို သူ မေသမခ်င္း ေျဖဆိုဖို႔ ႀကိဳးစားရင္နဲ႔ပဲ ေသသြားတာ မေအာင္ျမင္သြား႐ွာဘူး။

တကယ္ေတာ့လည္း “စၾက၀ဠာႀကီးဟာ ဖန္ဆင္းတာလည္းမဟုတ္ ဖ်က္ဆီးခံရတာလည္း မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ဒီလိုပဲ ျဖစ္ေနတဲ့ သေဘာပါ” လို႔ ဒီလို ေဟာ့ကင္းက သူ႔ရဲ႕ စာမ်က္ႏွာ(၇၀)မွာ …

It is neither created nor destroyed. It just is.

လို႔ စၾကာ၀ဠာအေၾကာင္းကို ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ စၾက၀ဠာအေပၚမွာ ေဟာ့ကင္းရဲ႕ အျမင္ေပါ့ ေလ။

အိုင္းစတိုင္းကေတာ့ မၾကာခဏ စၾက၀ဠာအေၾကာင္း ေျပာရင္ ကို တင္စားၿပီးေတာ့ ေျပာခဲ့တယ္။ ေဟာ့ကင္းကေတာ့- “စၾက၀ဠာဟာ သဘာ၀အတိုင္း ျဖစ္ေန ႐ွိေနတဲ့ သဘာ၀ ဥပေဒသထဲ က သဘာ၀တစ္ရပ္ပဲ” လို႔ သံုးသပ္ခဲ့တယ္။

ဒီေတာ့ သိပၸံပညာ႐ွင္ခ်င္း တူေပမယ္လို႔ ေဟာ့ကင္းဟာ အိုင္းစတိုင္းကို ေ၀ဖန္တဲ့ေနရာမွာ သိပၸံပညာ႐ွင္ ပီပီ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ေ၀ဖန္ခဲ့တာကိုေတာ့ ေကာင္းစြာေတြ႕႐ွိရတယ္။ ဒီအတြက္ ေဟာ့ကင္းကို မေလးစားဘဲ မေနႏုိင္ပါဘူး။ ေဟာ့ကင္းဟာ ငါတို႔ သိပၸံထဲက အယူအဆေတြမို႔လို႔ ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့ေပါ့ေပါ့ ေ၀ဖန္မယ္ သူ႔ကို ကာကြယ္ေစာင့္ေ႐ွာက္မယ္ ဆိုတဲ့ သေဘာထက္ – တိတိ က်က်၊ ထိထိမိမိ၊ ႏႈိက္ႏႈိက္ခၽြတ္ခၽြတ္နဲ႔ စာဖတ္ပရိတ္သတ္ကို အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း ရဲရဲရင့္ရင့္၊ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း တင္ျပသြားတာကေတာ့ ဒီ BLACK HOLE စာအုပ္မွာ ေကာင္းစြာ ဖတ္႐ႈရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေဟာ့ကင္းကို ေလးစားရျခင္း ျဖစ္သလို ဒီစာအုပ္အေပၚမွာ ႏွစ္ၿခိဳက္ရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ကာလႏွင့္ ဌာနဆိုတာကေတာ့ သူတို႔ဖာသာသူတို႔ ေကြးေကာက္တတ္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာကိုေတာ့ ေဖာ္ညြန္းၾကတယ္။ ေကြးေကာက္လြန္းအားႀကီးရင္ ဘလက္ဟိုးလ္ ျဖစ္တယ္လို႔ သူတို႔ ေဟာကိန္းထုတ္ၾကတယ္၊ တြက္ခ်က္ၾကတယ္

.. .. The region would become what is called a black hole. (Page-75)

ဆိုၿပီးတဲ့ေနာက္ ေကြးေကာက္လြန္း အားႀကီးသြားတဲ့အခါမွာ  ဘလက္ဟိုးလ္ႀကီး ျဖစ္သြားတယ္လို႔ ေျဖ႐ွင္းခ်က္ ထုတ္ၾကပါတယ္။ ဌာနကာလဟာ သူ႔ဖာသာသူ ေကြးေကာက္ရင္း ေကြးေကာက္ရင္းနဲ႔ အမွတ္ထူး ျဖစ္သြားတဲ့ သေဘာကို ေဟာ့ကင္းနဲ႔ (Penrose) ပန္႐ုိ႕စ္ တို႔က သခ်ာၤနည္းအားျဖင့္ သက္ေသျပၿပီးေတာ့ တြက္ခ်က္ ႐ွင္းျပခဲ့ဖူးပါတယ္။

ဒီေတာ့ အိုင္းစတိုင္းရဲ႕ အေထြေထြ ႏႈိင္းရသီအိုရီကေန အမွတ္ထူးကိုေရာက္ေအာင္ သခ်ာၤဥပေဒသ မ်ားနဲ႔ ေဟာ့ကင္းနဲ႔ ပန္း႐ုိ႕စ္ တို႔က ေျဖ႐ွင္းခ်က္ ထုတ္တာကေတာ့ သိပၸံမွာ မွတ္တိုင္ထူစရာ အခ်က္ တစ္ခ်က္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

အိုင္းစတိုင္းဟာ ေပၚထြန္းတိုးတက္လာတဲ့ အေပၚမွာ စိတ္မသက္မသာ ျဖစ္ခဲ့ရတာ ဘာေၾကာင့္လည္းလို႔ သံုးသပ္ၾကည့္ရင္ သူဟာ သမိုင္းအေပၚမွာ အစဥ္အလာအတိုင္း တသမတ္တည္း ေလွနံဓားထစ္ မွတ္တဲ့အယူကို ခံယူထားလို႔ပဲလို႔ ေဟာ့ကင္းက သံုးသပ္တယ္ .. ..

Part of Einstein’s problem with quantum mechanics and the uncertainty principle arose from the fact that he used the ordinary commonsense notion that a system has a definite history.

လို႔ BLACK HOLE ရဲ႕ (Page-78) မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။

ကြမ္တမ္မကၠင္းနစ္နဲ႔ မေသခ်ာျခင္းနိယာမ အေပၚမွာ သေဘာထားမ်ား မႏွစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ရတဲ့ အိုင္းစတိုင္းရဲ႕ ခံစားခ်က္ဟာ သူ႔ဦးေႏွာက္ကို ခ်ာခ်ာလည္ၿပီး ျပႆနာ ျဖစ္ေစခဲ့ပါတယ္။ ဒီျပႆနာရဲ႕ အရင္းအျမစ္ကို ဆန္းစစ္လိုက္ရင္ သူဟာ သမိုင္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ သတ္မွတ္ျပဌာန္းၿပီးသား စနစ္တစ္ခု ျဖစ္ေပၚရမယ္လို႔ ယူဆတဲ့ အစဥ္အလာ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ကို လက္ခံထားမိလို႔ပဲ ျဖစ္တယ္လို႔ ေဟာ့ကင္းက သံုးသပ္ခဲ့ပါတယ္။

တကယ္တမ္းက်ေတာ့ သမိုင္းဆိုတာ ျဖစ္တန္ရာေျခ အမ်ဳိးမ်ဳိး႐ွိတာပဲ .. ..

It has every possible history.

လို႔ ေဟာ့ကင္းတို႔က အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုပါတယ္။ အဲဒါကို … (a sum over histories) လို႔ လည္း သူတို႔ ေ၀ါဟာရအျဖစ္နဲ႔ သံုးႏႈံးၾကပါတယ္။ သမိုင္းဟာ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့စြမ္းရည္ေတြ ႐ွိသေလာက္ ျဖစ္ႏုိင္ခြင့္႐ွိတယ္။ တရားေသ ေလွနံဓားထစ္ သတ္မွတ္ထားတာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေဟာ့ကင္းတို႔က ခံယူေၾကာင္းကို အိုင္းစတိုင္းနဲ႔ ကြဲလြဲစြာ ေဖာ္ျပႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။

BLACK HOLE စာအုပ္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္ တစ္ရပ္ကေတာ့ သူေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ စာမ်က္ႏွာ(၈၁)က (It is an intellectual leap) ဆိုတဲ့ စကားလံုးပါပဲ။ လူဟာ အသိပညာ႐ွိေတာ့ အသိပညာနဲ႔ ခုန္ေက်ာ္ၿပီး စဥ္းစားတာကိုလည္း လက္ခံႏုိင္ဖို႔ ျပင္ဆင္ထားရမယ့္ အေၾကာင္းကို တင္ျပတာဟာ လြန္စြာမွ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းပါတယ္။

ျဖစ္ေနတာကုိပဲ မၾကည့္နဲ႔၊ ျဖစ္ေနတာကို လြန္ၿပီးေတာ့ ဉာဏ္ပညာနဲ႔ ခုန္ေက်ာ္လိုက္လို႔႐ွိရင္ ၿခံဳငုံစဥ္းစားႏုိင္တဲ့ မျဖစ္ေသးတဲ့ အရာေတြ အေၾကာင္းကိုလည္း သိအပ္တယ္လို႔ ေဟာကင္းက ခံယူေၾကာင္း စာမ်က္ႏွာ(၈၁)မွာ ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဖာ္ျပခ်က္ေတြဟာ ေဟာ့ကင္းရဲ႕ အသိဉာဏ္ ထက္ျမက္မႈေတြကို မ်ားစြာ သာဓကအျဖစ္နဲ႔ ရပ္တည္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။

အမွတ္ထူးမွာက်ေတာ့ ႐ူပေဗဒဟာ ဥပေဒမဲ့ ျဖစ္ၿပီး ပ်က္သုန္သြား ေစႏုိင္ခဲ့ပါလိမ့္မယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အမွတ္ထူးဆိုတာကို ေ႐ွာင္ႏုိင္ဖို႔ရာအတြက္ ေဟာ့ကင္းက အႀကံဉာဏ္ ထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ အမွတ္ထူး ျဖစ္လာရတာဟာ တရားေသ သတ္မွတ္လို႔ တရားေသ မသတ္မွတ္ဘဲ သမိုင္းရဲ႕ ျဖစ္တန္ရာေခ် အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းရည္႐ွိတာေတြ အားလံုး လက္ခံမယ္ ဆိုလို႔႐ွိရင္ေတာ့ အမွတ္ထူးဆိုတာကို ေ႐ွာင္လို႔ ရတဲ့အေၾကာင္း ေဟာ့ကင္းက သိပၸံပညာနည္းအရ ႐ွင္းျပႏုိင္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီေတာ့ အိုင္းစတိုင္းရဲ႕ ေနာက္ပိုင္း ႏွစ္ေတြဟာ ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ သီအိုရီကို ႐ွာေဖြရင္းနဲ႔ မေအာင္မျမင္ ၿပီးဆံုး ေသဆံုးသြားရတဲ့ အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပခဲ့တယ္။ ဒီရဲ႕ ေကာက္ခ်က္ကေတာ့

He was not prepared to admit that the universe could have many alternative histories, as in the sum over histories. We still do not know how to do the sum over histories properly for the universe, …  (Page-83)

လို႔ေတာ့ ေဟာ့ကင္းက ၀န္ခံခဲ့ပါတယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျဖစ္တန္ရာေျခအမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ႏုိင္တဲ့ စၾက၀ဠာ သမိုင္းကို ထိန္းခ်ဳပ္မႈဟာေတာ့ စိတ္၀င္စားဖြယ္ရာ ေကာင္းေၾကာင္း ၀န္ခံခဲ့ပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာမ်ားကို သူ႔ရဲ႕ BLACK HOLE စာအုပ္ အခန္း(၈)မွာ ေဖာ္ျပႏုိင္စြမ္း ႐ွိခဲ့ပါတယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္ –

ဗုဒၶစာေပဆုရ

ေဒါက္တာခ်စ္ငယ္(ဒႆန)

ျမန္မာႏိုင္ငံ

This entry was posted in Buddhism and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *